För tryck på tombolalotter tillkommer Startkostnad 316:- per färg/text
Tombolalotterna kan tryckas med upp till 14 rader text och önskad numrering. Leveranstiden för tombolalotter med tryck är minimum 5 arbetsdagar.
Vid 4-färgs tryck på tombolalotter pris 24:- extra per 1.000 lotter
Vid 4-färgs tillkommer startkostnad 599:- per text.
Vid mindre förpackningar än 1000 lotter tillkommer 39:-/förpackning
Startkostnad vid mindre förpackning än 1000 lotter tillkommer 110:- och för färgtryck 207:-
Uppdelning av lotter i t.ex. vinstgrupper tillkommer 158:-/sats.
Tombolalotter är godkända av Lotteriinspektionen att användas i 16§, 17§, 19§ och 20§ lotterier med beteckningen LN 045.
Ibland kan det vara svårt att komma på hur man ska tjäna pengar till sin förening. Nedan följer ett förslag på hur man skulle kunna göra för att få in mer pengar än vad själva lotteriet inbringar.
Föreningen erbjuder en däckfirma på orten att ha med sin logga i 4-färg på lotterna. Däckfirman kan också erbjudas att ha med ett konkret erbjudande på lotterna som tex ”Vid uppvisande av denna lott får ni 15% rabatt vid däckbyte”. I gengäld sponsrar däckfirman föreningen genom att stå för inköpskostnaden för lotterna alternativt sponsrar med vinster i lotteriet i form av Presentkort el dyl. Vid ett sådant upplägg skapas en win-win-win situation där
- Föreningen får billigare eller till och med gratis lotter alternativt vinster till skänks
- Däckhandlaren får reklam och härigenom förhoppningsvis fler kunder och affärer
En annan fördel är att ett rabatterbjudande på lotterna innebär att även nitlotterna blir värda något. Så gott som alla föreningar har redan sponsorer från det lokala näringslivet så de behöver inte gå ut och jaga annonsörer externt. Och det är inget som hindrar att det istället är återförsäljaren som säljer in reklamplats på lotterna och på så sätt kan hitta nya intäktsmöjligheter. Lotter är en billig och effektiv reklambärare. Dessutom finns möjlighet till mätbarhet då man ju enkelt kan räkna hur många lotter man fått in som inlösen vid utnyttjande av ett erbjudande. Och mätbarhet är alltid värdefullt vid marknadsföring. Vi kan till och med trycka QR-koder på lotterna. Då kan man länka till ett erbjudande på Internet vilket ger ett helt annat utrymme för att framföra sitt budskap än den yta som är disponibel på själva lotterna.